En ung tants bekännelser

Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Inget är som väntans tider...

Av caisisen - 7 mars 2012 21:41

...men jag syftar inte på mitt tillstånd utan mer på själva "VÄNTETIDEN" som uppstår när man väntar. De besök som vi har hunnit med sista tiden har i tidsspill varit i längsta laget. Problemet är att man får aldrig någon info om att den man ska träffa ÄR försenad. Och hur motiverar man en försening på 25 minuter när man har första tiden på morgonen? "Tekniken funkar inte" OCH??? Något mer jag högaktningsfullt S-K-I-T-E-R i? Meddela mig VARFÖR ni är sena så slipper jag bli arg för att personen springer minst 4 gånger fram och tillbaka utanför väntrummet.


Hade vi haft möte på jobb och en PP-slide skulle visas, nog F-N hade mötet börjat i tid ändå, tekniken vaknar till slut ändå. Men inom sjukvården är det en annan sak och inom mödravården uppenbarligen mer en regel än ett undantag. Inga patienter in i tid, minimum är MINST 10-15 min EFTER utsatt tid. Om besöket tar 30 min (enligt remiss) så lägger man på p-automaten för 1,5 timme. MINST!


I går bara skrattade jag åt det. Vi var i tid, 5 minuter i tid faktiskt. Kom in efter 20... Hyfsat ok. Stackars BM fick sig en fnittrig förklaring och ja, jag förstår henne oxå! Små foster är inte alltid så fotogeniska som man vill ha dem till. Det tog tid för mig med, säkert drog vi ner BM´s lunch med 20 min pga att "liten" inte ville ligga still.


Detta är ju inget unikt för KK, detta fenomen är något jag råkat på flera gånger under tösernas otaliga besök hos tandreglerin och folktandvård. Har jag en tid och tar ledigt från jobb för att gå med mitt barn så förväntar jag mig att besöket är då det ska vara. Båda töserna hade oturen (ja jag skriver så) att ha samma tandläkare på FTV i Tiffanytown. Denna (fick jag reda på av receptionspersonalen) hade satt i system att aldrig vara i tid. Sagt och gjort, då började jag komma dit 20 minuter EFTER utsatt tid. Vad blev resultatet av det? Hon förklarade för mig att tiden var viktig (hmmm, jo eller hur? Hennes, eller?) och att om det hade varit jag som vuxen så hade det kostat som ett standardbesök vid försenad ankomst. Frågade henne om hon hade planer att betala mig de totalt 4 förlorade arbetstimmar som jag vid tillfället hade lagt ut i hennes vänterum. Sen blev det tyst. Jag bad om en annan tandläkare åt mina barn efter det.


Men vad jag inte förstår är att TROTS att problemet inte är unikt och TROTS att detta anmäls dagligen så händer det inget. Inte ens om du sitter på akuten med halva fingret avhugget så får du hjälp. 4 timmar senare bad patienten om häftaren så han fick fixa fingret själv. Pinsamt! Vad händer med skattepengarna? Vad händer med välfärden och den "fina svenska UNIKA sjukvådern" som jag har vuxit upp med? Underbetalda USKor och SSK som ska ta hand om personer som är felplacerade inom vården. Mycket möjligt att jag är ute på hal is men VAD HÄNDER???

Så, det var dagens funderingar. Tror inte jag blir klokare av att fundera men jag kanske har släppt tanken nu när jag skrivit om det.

Jo, en sak till. Återgår till tidigare inlägg ang föräldra-ansvar. I kväll var det sista F-mötet på Motessori för min del. Av de cirka 80 elever som går i klass F-5 som F-mötet avsåg var där *trumvirvel* ca 20 föräldrar. Varav 2 par (båda föräldrarna). Så många syskon är där INTE! Skandal. Men nu behöver jag inte bry mig mer, nu kommer jag lägga mina 6 1/2 år där som förälder bakom mig och gå vidare. Jag kan meddela att jag missat 1 möte! Och sen var jag på ett när H var 3 dagar gammal. Det fick jag guldstjärna för? Nope, inte någon som tackar. Men jag vet de föräldrar som jag ALDRIG sett där... Undrar om de kanske närvarade den gången jag missade *klia-klia*


Bjuder till slut på något vackert. Eller något som jag tycker är vackert!

  

En gammal bild från sommaren -09 på mina finingar!

  

Världens bästa kompisar, Tompa och tanten.   RIP fina Krussmynta.


Over and out!












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av caisisen - 28 januari 2013 09:19


Jag tror att alla föräldrar känner igen sig när jag skriver om detta ämne. Bästa bortförklaringen i min viktresa hittills har varit just att jag inte hinner. Mat ska lagas, barn ska iväg, det måste städas, föräldramöte, jobbet, djuren, osv, osv. För ...

Av caisisen - 20 januari 2013 18:01

...är inte alltid min grej. Jodå! Jag var supertaggad efter nästan en veckas väntan på halsont och TID till nytt träningspass. Så idag tog jag dottern med mig och knallade bort till gymmet, bara för att inse att vi inte kom in. Det krävs "tags" som m...

Av caisisen - 19 januari 2013 12:09


  Arkivbild sept -11   Nöjd med resultatet! Har bestämt mig för 14-dagarsvägning och -2,4 kg på nästan 2 veckor är helt ok. Har bara "hunnit med" en riktig träning men vi kör igång på riktigt nästa vecka. Veckan som har varit började med styrke...

Av caisisen - 16 januari 2013 14:52

Julklappsdax! Sitter i bilen på väg mot Ystad Saltsjöbad. Utan barn. Utan måsten. Med min älskade make. Ett dygn av sinnesro och lugn. Puss på er! OVER AND OUT!...

Av caisisen - 15 januari 2013 06:59

...no gain! Träningsvärken börjar komma krypande. Jag har saknat träningsvärk insåg jag nu. Någonstans inom mig så finns det en liten sadist :-) Sovit skit i natt. Å så snö-massa snö? Varför? Längtar till våren men just nu räknas varje dag för ...

Presentation


Kvinna, mamma, fru, vän, lagerarbetare, syster, dotter och massa andra saker som hade tagit plats här

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Bloggpris!

  Detta fina pris fick jag av Kicki!

Sökrutan


Ovido - Quiz & Flashcards