En ung tants bekännelser

Direktlänk till inlägg 15 april 2012

Nu ska ni få...

Av caisisen - 15 april 2012 18:13

Något väldigt ovanligt från mig. Ett expriment som funkade hur bra som helst och som jag kommer dela med mig.


Jag har senaste tiden varit VÄLDIGT torr i ansiktet. Trots mängder med dyra fuktkrämer, boutiqinköpta specialmasker och försök att inte tvätta med tvål så har jag nästan fjällat på kinderna. Så jag bestämde mig att gå "Back to basic" och googla på "Ansiktsmask för torr hy".


Efter en hel del läsning, lite koll i skafferiet och ett något fnissigt och förvånat "jaha, testa du det. Jag klarar mig utan den bananen" så körde jag igång med Operation fixa min fejja!


Jag behövde 1 st banan och det låg där en stackars övermogen halvbrun sak i fruktskålen. Jag mosade den med en gaffel och slänge ner 10 vindruvor (dessa ska nog helst vara utan skal men jag gillar ju att kladda så jag mosade först och plockade bort skal sen). En rejäl matsked (det blev nog 2) honung och sen var det bara att blanda ner havregryn tills kladdet blev tillräckligt fast för att kunna täcka mitt ansikte utan att droppa/trilla av.


Banan ska tydligen vara bra för torr hy. Torr och åldrande hy var beskrivningen...

Vindruvor är samandragande och proppade med AHA och alla vet vi ju att AHA, DET är bäst för oss med fina rynkor (enligt Loreál, Elisabeth Aden, Chanel mm, mm) förlåt för mina stavningsmissar men jag är ingen moderedaktör...


Honung och havregryn är ju även dessa nyttiga och har massor med spännande ämnen i sig som motverkar både det ena och andra. Honung skulle ju bota cancer för ett tag sen enligt säker källa (Aftonbladet eller var det Expressen...?) och havregryn är ju ... Ja, just det-Havregryn!


Och jag tror att nästan alla som läser denna blogg har dessa saker hemma. Läste även att om man hade olivolja kunde man hälla i 2-3 tsk oxå, bara för att olivolja även det har använts ända sen de gamla grekernas tid (eller ännu tidigare) för skönhetsvård.


Denna gucka (blev som en blöt negerbullsdeg fast utan "neger" i) kladdade jag på ansiktet (väl rengjort med apotektets smink och ansiktstvätt för torr hy...) och satt med i 20 min. Under tiden skrämde jag slag på sonen och hade fullt sjå med att behålla gucka-kakan på i ansiktet och bestämde mig att nästa gång ska jag be någon om hjälp och LIGGA NER. Om jag skulle våga mig på gång nr 2...


Efter de 20 minuterna sköljde jag med ljummet vatten ordentligt och smorde sen in med min "vanliga" anti-rynk/dag/återfuktande creme (eller krääääm). Och NEJ, jag har ingen nattcreme, den är slut! Det funkar ju ändå inte med varken dag eller nattcreme längre...


I morse när jag nyfiket ville kolla så blev jag glatt överraskad. Jag kände ju att huden var betydligt mjukare och absolut inte torr på kinderna men vad som förvånade mig mest var rynkorna. Eller avsaknade av dem! De var (nästan) borta!!!


Om ni nu har orkat er igenom hela inlägget så tycker jag att ni även ska ta den halvtimmen denna kuren tog att göra (från bananskalandet till att ansiktet var insmort med kräääääm) för jag kan inget annat än att rekomendera den! Tänka bara på att man ibland kan vara känslig för honung. Testa först på en liten yta om ni är osäka! Inga maffeblemmor i fejjan pga mig TACK!


Så ärad vare bananen, vindruvorna och alla de andra vanliga ingredienser som jag blandade ihop, helt på egen hand!

  


Over and out!


 
 
Kicki

Kicki

15 april 2012 18:50

naturen är fantastisk ja!! mosad avocado ska visst vara toppen som ansiktsmask (..ansikts-smask?) oxå!

http://kaa.bloggplatsen.se

caisisen

15 april 2012 18:54

Hade ingen avocado hemma (för ovanlighetens skull) men det lär vara toppen det med! Däremot hade den andra funktioner än bananen ;)

Blanda banan och avocado kanske?

Jag smakade av min gucka i går, helt ok. Däremot har jag lite problem med övermogen banan blandat med honung, det blir FÖR sött för mig *asg*

Så JA, mera ansikt-smask för mig i framtiden! ;)

 
sara

sara

16 april 2012 12:16

*skrattar *Stackars din son ;)

Men ärligt, så jäkla bra eg med dessa hemmagjorde kurer,ska nog prova!! :)

Kram

http://frumelpomene.bloggplatsen.se

caisisen

16 april 2012 12:27

Hahaha! Jupp, han kommer ogilla banan i fortsättningen ;-)

Ska se om jag hittar länken igen till den där sidan med alla frukterna olika funktioner ;-) Kanske hittar du något som passar just dig bättre. Men enklare mask får man leta efter. Och inga konstigheter ;-)

 
Kim

Kim

16 april 2012 19:17

I morgon ska det inhandlas vindruvor här!
Är inne i en torris period just nu, så detta kom i precis rätt tid.

Stackars sonen, men du ska se att han blir starkare av denna erfarenheten ;))

Tack och kram !

http://varmt.bloggplatsen.se

caisisen

16 april 2012 20:59

Ja, jag har märkt det. Du är lika torr som jag *asg*

Grästorr!

Han överlever nog. Det som inte dödar, det härdar ;)

Vassego och KRAM!

 
Kim

Kim

16 april 2012 23:11

Hmm vindruvor, går det inte lika bra med den lilla skvätten som finns kvar i vinflaskan, för såna sluttar finns det alltid här hemma?

Knastrig kram från en förtorkad,skrumpen tant med klart torr humor ;D

http://varmt.bloggplatsen.se

caisisen

16 april 2012 23:16

Absolut! I vin finns massor med antioxidanter. Har jag hört... Vet inte om det är samma som AHA men vi kan låssas. Om inte annat så har man skoj så länge man håller på. Äsch, häll vinet invärtes i stället där det ska vara ;-) rötjut ger så fula fläckar *ASG*

 
Kim

Kim

22 april 2012 14:15

Här kommer en liten terrorist attack...

Du är tagged på min blogg =O

Xtra kram...

http://varmt.bloggplatsen.se

caisisen

22 april 2012 14:44

Haha!

Kram

 
Kim

Kim

5 maj 2012 12:13

Jag har testat två gånger nu =O

Har inte haft tid att ha på den i 20 minuter, men i 5.
Huden blir verkligen mjuk och fin, fast att få bort alla mina visdoms rynkor det går nog inte ens med slipmaskin ;))

Planerar att göra detta en gång i veckan, vilket är STORT för mej som normalt inte gör något för min lilla fejs.

kram på dej hurtbullen!

http://varmt.bloggplatsen.se

caisisen

5 maj 2012 14:12

HAHAHA! Ja vad hade livet varit utan bananas och mananas? Hurtbulle? Var?? *s*

En gör så gott en kan, idag betyder det inte mycket...

KRAMEN!

 
Ann

Ann

7 maj 2012 13:54

Den ska jag absolut prova, är både torr och har nog fått en och annan rynka... märkligt eftersom jag är så ung... ;)

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

caisisen

7 maj 2012 18:43

Hihi, visst är det märkligt Ann! Jag är ju ännu yngre ;) Men jag får skylla på mina gener ;) Mor min var grå redan i 30-års åldern. Och rynkorna... Jag kan bara säga att jag är SÅ glad att jag slutat röka... Men en skrynklig utsida betyder inte alltid en skrynklig insida *fniss*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av caisisen - 28 januari 2013 09:19


Jag tror att alla föräldrar känner igen sig när jag skriver om detta ämne. Bästa bortförklaringen i min viktresa hittills har varit just att jag inte hinner. Mat ska lagas, barn ska iväg, det måste städas, föräldramöte, jobbet, djuren, osv, osv. För ...

Av caisisen - 20 januari 2013 18:01

...är inte alltid min grej. Jodå! Jag var supertaggad efter nästan en veckas väntan på halsont och TID till nytt träningspass. Så idag tog jag dottern med mig och knallade bort till gymmet, bara för att inse att vi inte kom in. Det krävs "tags" som m...

Av caisisen - 19 januari 2013 12:09


  Arkivbild sept -11   Nöjd med resultatet! Har bestämt mig för 14-dagarsvägning och -2,4 kg på nästan 2 veckor är helt ok. Har bara "hunnit med" en riktig träning men vi kör igång på riktigt nästa vecka. Veckan som har varit började med styrke...

Av caisisen - 16 januari 2013 14:52

Julklappsdax! Sitter i bilen på väg mot Ystad Saltsjöbad. Utan barn. Utan måsten. Med min älskade make. Ett dygn av sinnesro och lugn. Puss på er! OVER AND OUT!...

Av caisisen - 15 januari 2013 06:59

...no gain! Träningsvärken börjar komma krypande. Jag har saknat träningsvärk insåg jag nu. Någonstans inom mig så finns det en liten sadist :-) Sovit skit i natt. Å så snö-massa snö? Varför? Längtar till våren men just nu räknas varje dag för ...

Presentation


Kvinna, mamma, fru, vän, lagerarbetare, syster, dotter och massa andra saker som hade tagit plats här

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Bloggpris!

  Detta fina pris fick jag av Kicki!

Sökrutan


Ovido - Quiz & Flashcards