En ung tants bekännelser

Direktlänk till inlägg 29 februari 2012

Bara för att jag kan...

Av caisisen - 29 februari 2012 20:55

Irritera någon med följande ord så ska jag göra det. Jag ser det som ett expriment och hoppas att någon tar illa upp. Tacksam även för feedback! Och innan ni läser bör ni veta att jag INTE är världens bästa mamma, jag har många fel på min lista och jag VET att det finns 1000 saker jag hade kunnat göra annorlunda.


Jag var i kväll på föräldrarådsmöte för barnen i förskolan i min by. Jag vet inte hur många barn som verksamheten omfattar men gissar på ca 400-500 barn. Vi var 3 föräldrar. 2 som hade lämnat återbud pga sjukdom/semesterresa.


För ett par veckor sen var jag på en mycket intressant infokväll med Fältgruppen i stan, samma Fältgrupp som har hand om "vår" del av kommunen. På den kvällen var det ca 40 föräldrar och på den skolan går det 320 elever.


Jag fick då höra något som fasnade i min teflonhjärna. "Det är inte era barn (ni föräldrar som är här) som kommer strula till det för sig! För ni bryr er. Ni är som den slemmiga snigeln som förföljer och fördärvar så att era barn måste sköta sig. För om det är något som era barn är så är det lata! De VILL ha skjuts, de VILL bli avbrutna när kompistrycket blir för tufft, de VILL sova hemma efter en kall kväll på stan!"


Om vi på 400-500 barn är 3 (5, vi får anta att de som anmält att de INTE skulle komma räknas) inte många som som bryr sig. Var är alla andra? Vad är så viktigt så det är viktigare än era barn och deras vardag, för de är i barnomsorgen oftast längre än vad du är på jobb..?!


Bara en fråga som jag vill att ni tänker på...


Och JA! Min tonåring ska på "fest" på fredag. Jag både lämnar och hämtar, den huvudsakliga anledningen är att då VET jag var och hos VEM hon är. Det räcker långt.


Liten blir stor och stor blir större... Mina byxor börjar bli i tajtaste laget nu. Och kondisen är urusel. Tog en PW hem från mötet. Pulsen låg på MAX och det brännde i strupen. Men skönt var det! Nu så, nu rör det på sig!

  

Min stora, fina tjej som har en mycket irriterande morsa i hasorna!

 

 

Over and out!

 

 

 
 
Ingen bild

Tina

29 februari 2012 21:33

Klart tänkvärt!! Har inte funderat så, men då är jag inte förälder heller. Fantastiskt alla som engagerar sig i våra barn och ungdomar. De är vår framtid Hejja !!

caisisen

29 februari 2012 21:44

Självklart kan man vara aktiv och delaktig som förälder, trots att man inte deltar på föräldrarådsmöte. MEN! Intresset är bra svalt tycker jag...

Jag är absolut inte fanatisk eller diktatorisk, jag är bara mänsklig och vill mina barns bästa.

Precis Tina. Barnen är framtiden. Det brukar vara klokt med långsiktiga investeringar så jag gör så gott jag kan för att skörda efterätten ;)

 
Kim

Kim

2 mars 2012 23:46

Själv är jag bara bonus-mamma så jag går oftast bara på dom roliga aktiviteterna :)

Men min man och hans ex går alltid på mötena i skolan, antagligen för att båda två är själva lärare...
Och blir de blir ofta besvikna på att deras elevers föräldrar inte verkar bry sig alls...

Jag röstar på dej Caisa!

http://varmt.bloggplatsen.se

caisisen

3 mars 2012 07:25

Tack, rätt inställning. Då kan jag fråga var alla föräldrar som faktiskt ÄR lärare befinner sig? Inte alltid på möten... Ett skrämmande exempel är föräldramötet på E's skola. Vet de föräldrar som aldrig är där... Tråkigt.

Kramen

 
Kim

Kim

3 mars 2012 10:07

Jag kommer ihåg att mina föräldrar inte brydde sig alls.
Och det fick mej att känna mej värdelös, och därmed omotiverad.

Tror att många inte förstår hur viktigt det är att stötta och förstå sina barns situation i skolan.

http://varmt.bloggplatsen.se

caisisen

3 mars 2012 10:59

Därmed inte sagt att alla barn vars föräldrar inte är engagerade kommer få problem i skolan och på fritiden. De finns de som klarar sig hur bra som helst ändå! Men för att öka självkänslan så är engagemanget något enkelt att ställa upp med. Ju tidigare desto bättre för då får man insikt om hur det ser ut för barnen och hur deras vardag är. Man kan diskuteras detta ämne tills man blir blå... JAG kan bara göra så gott jag kan och försöka påverka min omgivning att det lilla har betydelse.

Kram på dig Kim!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av caisisen - 28 januari 2013 09:19


Jag tror att alla föräldrar känner igen sig när jag skriver om detta ämne. Bästa bortförklaringen i min viktresa hittills har varit just att jag inte hinner. Mat ska lagas, barn ska iväg, det måste städas, föräldramöte, jobbet, djuren, osv, osv. För ...

Av caisisen - 20 januari 2013 18:01

...är inte alltid min grej. Jodå! Jag var supertaggad efter nästan en veckas väntan på halsont och TID till nytt träningspass. Så idag tog jag dottern med mig och knallade bort till gymmet, bara för att inse att vi inte kom in. Det krävs "tags" som m...

Av caisisen - 19 januari 2013 12:09


  Arkivbild sept -11   Nöjd med resultatet! Har bestämt mig för 14-dagarsvägning och -2,4 kg på nästan 2 veckor är helt ok. Har bara "hunnit med" en riktig träning men vi kör igång på riktigt nästa vecka. Veckan som har varit började med styrke...

Av caisisen - 16 januari 2013 14:52

Julklappsdax! Sitter i bilen på väg mot Ystad Saltsjöbad. Utan barn. Utan måsten. Med min älskade make. Ett dygn av sinnesro och lugn. Puss på er! OVER AND OUT!...

Av caisisen - 15 januari 2013 06:59

...no gain! Träningsvärken börjar komma krypande. Jag har saknat träningsvärk insåg jag nu. Någonstans inom mig så finns det en liten sadist :-) Sovit skit i natt. Å så snö-massa snö? Varför? Längtar till våren men just nu räknas varje dag för ...

Presentation


Kvinna, mamma, fru, vän, lagerarbetare, syster, dotter och massa andra saker som hade tagit plats här

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Bloggpris!

  Detta fina pris fick jag av Kicki!

Sökrutan


Ovido - Quiz & Flashcards