En ung tants bekännelser

Direktlänk till inlägg 6 juli 2011

ABC

Av caisisen - 6 juli 2011 10:20

Vad händer med det "skrivna ordet" i dag? Ja visst är även jag lite "slapp" ibland och använder mig av både förkortningar, sms-språk och slang men har skolorna helt struntat i att lära ut det där med skiljetecken, stor bokstav och meningsbyggnad? Jag är inget proffs på området och jag gick ut gymnasiet med medelbetyg i svenska (på min tid hette det 4:a i svenska språket och 5:a i litteratur) men det beror nog på min enorma lust i att just läsa det skrivna ordet.


Jag är periodare vad det gäller skönlitteratur. Sommartid brukar jag frossa i tantsnusk, tjocka historiska romaner och fylla ut med lättläsa nutidsskilldringar och faktaböcker (just nu en het underbar bok om våra älskade tonåringar)


Men vad som stör mig är att det verkar vara helt ok att skriva precis hur man vill, utan att följa språkläran och skrivregler och sen avsluta med en... eller en   


Själv gillar jag att avsluta med just... för då vet jag att det kommer en fortsättning eller att fantasin är tillåtet att få hitta på ett eget slut. Så lärde jag mig! Kanhända är jag gammaldax, dubbelmoralisk (jodå jag använder mig oxå (!) av detta nya språket för att retas ibland) och tillrättavisande men jag anser att man kan i varje fall försöka. Försöka att få den lite äldre generationen (svärfar, jag vet att även du tittar förbi ibland) förstå vad vi skriver. Jag som bloggare kan välja bort att läsa en blogg där punkt, stor bokstav och styckesindelning saknas. Men hur pass tillåtande ska man vara? Mina vänner som jag skriver till via sms och msn försöker jag använda ett så pass "rätt" sätt som möjligt för att det INTE ska bli språkförbistringar.


Tyvärr så verkar det som att hur man än formulerar sig så blir det skrivna ordet fel. Hur mycket rätt man försöker göra så blir det bara fel. Hur snäll man än må vara får man bara ta skit i slutändan. Så nu är jag "Frosty, the ice Bitch" och kräker av mig lite angående något som JAG anser vara viktigt.


Ska du skriva, skriv grammatiskt rätt, för annars bemötar jag mig kanske inte till att läsa.


Den riktiga dubbelmoralen i detta är att min dator har eget liv, hoppar ibland i stycken och då jag anser mig skriva i tämligen snabbt tempo så är det inte alltid som jag upptäcker det i tid.

Hav förtröstan! Jag är långt ifrån felfri och är enligt egen mening en av de få som erkänner att jag gör fel! Så om ni ser att jag stavar fel, har konstig styckeindelning osv, korrigera mig gärna! Även i det verkliga livet för jag kan vara forcerande ovh framåt, men sådan ÄR jag som person.


  

Jordgubbar... Ligger i min frys och väntar på att bli smoothies!

 

Over and out!



 
 
kicki

kicki

6 juli 2011 13:52

Jag håller med dig. ibland häpnar man över hur illa det verkar vara med svenskundervisning numera. det stavas extremt illa på många håll.
susar man runt lite bland bloggar så tror man många ggr att de är skrivna av en sjuåring....i själva verket kan personen vara 17...
det kan inte enbart vara slarv.

sen kan man ju utveckla en egen stil i sin texthantering.
jag har en vana/ovana att börja meningar med och, vilket jag vet är fel och jag tycker inte om det men många ggr så passar det.
kanske är det så att (om vi nu pratar bloggande) bloggtexter gärna blir lite av "talskrift".

och (!) att läsa texter utan styckeindelning, det är extremt avtändande!
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

caisisen

6 juli 2011 14:07

Problemet som jag har märkt av är att detta är helt legitimt. Men varför är det "helt ok" att göra så? Är vi gammeldags eller är det mig det är fel på.

Talskrift tycker jag är helt ok i en blogg och gemene man får självklart blogga precis hur han/hon vill. Jag väljer bara inte att komma tillbaka och läsa igen... Men det är inte bara bloggvärlden detta fenomen uppstår utan även i tidningar och andra sociala medier. T.ex Blocket... Vissa annonser har jag fått hoppa över för jag förstår inte riktigt hur de menar. Varför skriver man inte ordentligt om man ska sälja något? Den har jag inte riktigt förstått...

Eller så är det jag som är knäpp och principfast... Vet inte, men jag kan störa mig något fantastiskt på detta fenomen.

Skönt att jag inte är ensam om det *S*

Kramen

 
Kim

Kim

7 juli 2011 00:48

Jag har bott utomlands länge och därför har jag helt missat det "nya"" sättet att skiva sms på.

Ibland när jag fått Svenska sms så har det hänt att jag inte fattat ett dugg!

Jag kan nog också vara lite av en språkpolis...men jag borde nog kolla min egen stavning och meningsuppbyggnad som jag ibland vänder på så som i Spanskan ;-))

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

caisisen

7 juli 2011 06:50

Min dotter läser spanska och min man har även han haft det som 3:e språk i skolan så jag försöker hänga med men insåg att meningsbyggnaden var helt annorlunda. Fast jag tror det egentligen är svenskan som är det "svåra" språket att lära sig. Det får bli en kvällskurs i framtiden =)

Jisses som jag tjatar på mina barn om deras stavning! Just därför förvånar det mig när vuxna skriver sämre än 11-åringar ibland...

Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av caisisen - 28 januari 2013 09:19


Jag tror att alla föräldrar känner igen sig när jag skriver om detta ämne. Bästa bortförklaringen i min viktresa hittills har varit just att jag inte hinner. Mat ska lagas, barn ska iväg, det måste städas, föräldramöte, jobbet, djuren, osv, osv. För ...

Av caisisen - 20 januari 2013 18:01

...är inte alltid min grej. Jodå! Jag var supertaggad efter nästan en veckas väntan på halsont och TID till nytt träningspass. Så idag tog jag dottern med mig och knallade bort till gymmet, bara för att inse att vi inte kom in. Det krävs "tags" som m...

Av caisisen - 19 januari 2013 12:09


  Arkivbild sept -11   Nöjd med resultatet! Har bestämt mig för 14-dagarsvägning och -2,4 kg på nästan 2 veckor är helt ok. Har bara "hunnit med" en riktig träning men vi kör igång på riktigt nästa vecka. Veckan som har varit började med styrke...

Av caisisen - 16 januari 2013 14:52

Julklappsdax! Sitter i bilen på väg mot Ystad Saltsjöbad. Utan barn. Utan måsten. Med min älskade make. Ett dygn av sinnesro och lugn. Puss på er! OVER AND OUT!...

Av caisisen - 15 januari 2013 06:59

...no gain! Träningsvärken börjar komma krypande. Jag har saknat träningsvärk insåg jag nu. Någonstans inom mig så finns det en liten sadist :-) Sovit skit i natt. Å så snö-massa snö? Varför? Längtar till våren men just nu räknas varje dag för ...

Ovido - Quiz & Flashcards