En ung tants bekännelser

Alla inlägg under augusti 2011

Av caisisen - 27 augusti 2011 17:03

Gick jag ut för att fota lite! Såg mina fina pelargoner inifrån köket och blir alltid lika glad när jag ser hur mycket de blommar!

  Sen tittade jag till mitt nysådda gräs som har blivit så här fint.

  Och för er som verkligen vill veta hur höga jordärtskockorna är så varsågoda! Sä här höga är mina!

  Sisådär 2,80 någonting...

  Min vackra Fresia blommar återigen!


Så, nu ska bruchettan in i ugnen och spareribbsen ut sen ska vi äta!


Over and out!

Av caisisen - 27 augusti 2011 15:52

Nya tvättmaskinen installerad och klar, första tvätten avklarad! WHIIIII! Nu räcker det med en tvätt/hög. Vilken skillnad det är på 5-kilos och 7-kilos maskiner. Och vad den centrifugerade! Tvätten var ju nästan torr när den var klar, så mycket enklare. Jag invigde med en koktvätt av handdukar och badlakan då dessa har luktat lite fuktigt efter de senaste tvättarna (antar att den förra maskinen inte har varit riktigt kry på ett tag).


Vi har även hunnit med en runda på byamarknaden och H har träffat nästan ALLA sina tjejer. Mycket kramar och pussar blev det! Jag fyndade iläggsulor till hans nya vinterkängor för 1 krona! Helt oanvända! Ibland blir man glad för lite.


Samtidigt som jag pular med tvätten har jag förberett middagen.

  Vi ska ha "plockmat"... Förkokta spare-ribbs som bara ska grilljeras en stund!

  Baconlindad halloumi som jag har penslat med samma glaze som spareribbsen  

Sugen på majs så det blir kokta kolvar! Sen har jag gjort favoritdippan med sweetchili och en tomatsallad med rödlök. Nu ska jag fortsätta med maten för det börjar kurra i magen av alla bilderna jag lägger upp!


Over and out!



Av caisisen - 26 augusti 2011 19:14

Jag har haft internetstul och/eller så är det "Bloggplatsen" som inte vill samarbeta med mig. Sen har jag både dålig bloggmotivation och fullt upp med annat. Men nu är töserna igång i skolan båda 2 och lillfisen har svalt sin envishet och snällt fogat sig i ledet och går utan protest till dagmamman igen. Och maken har börjat jobba. Nu ska det rulla på som vanligt igen!


Vad har hänt då? Massor! Eller ingenting...


E har fått riktig tandställning och fin är den med blåa snoddar och allt. Nu ska hon få en ytterligare en räls på bottenvåningen och sen dröjer det väl sisådär 1-2 år innan hon slipper ha skrot i munnen! Hon har haft ont, stackarn. Och maten fastnar, tänderna värker och huvudet molar.


Min nya tvättmaskin har kommit! Det har resulterat i att mina hästtäcken nu är tvättade (bara lerfria, absolut inte hårfria) så nu kan jag kanske ta med dem upp vid tillfälle?! Hoppas han slipper använda dem på ett tag däremot...


Nya maskinen blir helgens projekt för nu börjar "mount tvättberg" bli gigantiskt i proportionerna igen.


Vavlan fick åka till Malmö och se Eric Saade. Hon åkte med min snälla syster och kom hem med en kompis (som oxå närvarat vid konserten). Som den tråkiga och elaka mamman jag är var jag hemma och tog hand om mina hästtäcken den kvällen...


MEN första besökt för tonåringen på Malmöfestivalen UTAN föräldrar var lyckat, nyktert (I rest my case) och spralligt (och hon var trött och hade en GRYM huvudvärk på torsdag morgon men pinnade ändå iväg till skolan...)


Annars har det nog inte hänt speciellt mycket. Jo, jag har "tatuerat" mig...

  En liten gnuggis i nacken fick det bli *S* Försöker vänja mig vid tanken...


Nu njuter jag av "efter-maten-koma" för vi har lyxat idag!

  Säg "Hej" till gratinerad hummer och...  

... ungsstekt lax med pressad potatis och dillhollandaise!


Så det är inte mycket synd om mig ALLS!


Over and out!

Av caisisen - 21 augusti 2011 21:55

Helgen har bestått i att förflytta diverse personer och föremål från punkt A till punkt B, se till att alla och allt var nöjda (hela) och att man själv fick en möjlighet till det viktiga som "äta, sova, andas" emellanåt. En lagom dos av allt. Tror jag. Eller hoppas jag! Ryggen meddelar mig att DEN har fått nog!


Syster kom från Turklandet kl 23 i går och fick hämtas från flyget. Det blev med andra ord Taxiservice och en nykter lördagkväll...


Bästaste M flyttar och behövde hämta möbler i dag. I Önneköp! Eller som vi säger på riktig skånska; "Po lannet"! Vi hyrde liten lastbil och brummade iväg upp i mina gamla hemtrakter. Gjorde ett kort stopp på vägen och sa "Hej" till härliga K (lycka till med gjorden! Jag kommer gärna förbi och provkör Sune när ni kommit igång) och tråcklade oss sen in till en mysig liten hästgård "hian sian gäret". Snacka om vischan! Men mysigt var det och fina pållar hade de!


Efter en del boklyftande, ännu mer bokhyllebärande och gungstolsflyttande, byrålyftande och hästhagemys så avslutade vi med en låååååååång backning hela uppfarten med lilla merca-lastbilen. Hade i slutet 2 cm/sida då där kom en STOR lastbil som skulle ner på gården och hämta hästar. Men med tungan rätt i mun och en stilla glädjedans att vi valde lastbil och inte bil med släp så kom vi iväg till Lund igen.


Några vändor mellan M´s gamla och nya, tanten som fick demens och glömde telefonen på ena stället och sen avslutade vi med frystömning, blommor och barncykel så blev vi så till sist äntligen klara. Tackar Vavlan för hjälpen! NU hoppas vi inte på fler flyttar förrän hon flyttar hemifrån!


  Bjuder på en arkivbild!


Helgen, och framförallt söndagen, har varit fullspäckad! Nu är tanten trött och seg i huvudet, har ont både här och där och önskar att helgen varade liiiite längre! I morgon börjar även maken att jobba, A ska till skolan och H ska till dagmamman. E fick en extra sommarlovsdag och följde med syrran upp till S-möllan och mormor/morfar en dag. Hon börjar inte skolan förrän tisdag. Nu är sommarlovet slut, nu är sommaren slut... Nu börjar allvaret!


Over and out!

Av caisisen - 20 augusti 2011 09:00

Eller smördegsinbakad fläskfilé på mitt vis.


Du behöver:


En fin, lång fläskfilé. Beräkna ca 150 g/pers (räkna högre så det räcker)


Självklart kan du använda dig av oxfilé eller fläskytterfilé, låt fantasin flöda!


4 stora bananscharlottenlökar

500 g champinjoner

salt&peppar

balsamico

1 stort knippe persilja

1 vitlöksklyfta

1 paket smördeg


Putsa och krydda fläskfilén. Dela den i 2 så är den lättare att jobba med. Stek på hög värme i smör tills den fått fin färg runtom. Sänk då värmen och låt stå på eftervärme en 20 minuter. Vänd emellanåt.


Hacka under tiden scharlottenlök, champinjoner och persilja fint. Tag upp de färdiga filéerna och lägg dem i lite folie. Stoppa in i kylen så de svalnar. Stek lök och svamp i stekskyn från köttet och ta med fördel lite mer smör i. Häll på balsamico (jag höftar!) och persilja när svampens vätska har kokat ihop och det börjar bli lite mer av en massa. Riv eller pressa i vitlöksklyftan. Stek massan tills all vätska är borta! Häll över i en stor skål och tryck upp på sidorna så det svalnar.


När massan och köttet har svalnat så rullar man ut smördegen och kavlar tills den är jämn och fin, inte för tunn bara! Bre ut massan, ca 1 cm tjockt, i mitten och lämna 5 cm på "längden". Lägg på köttet och rulla sen ihop så det överlappar. Ta det försiktigt för smördegen brukar vara ömtålig. Rulla in i plastfolie och tryck ihop som en stor karamell så det blir en jämn och fin rulle. Lägg in i kylen gärna 1 timme så den sätter sig (den kan ligga ett ännu längre om det behövs).


Ta sen ut smördegsrullen ur plasten och lägg på en ungssäker form, pensla med ägg, snitta ett snyggt mönster ovanpå och stek i mitten på ugnen, ca 200 grader tills den fått fin färg och du är säker på att köttet är varmt/färdigt. Tänk på att ju längre tid den ligger i kylen, desto längre tid i ugnen! Mitt motto är "1 timme i kylen är ca 1 timme i ugnen" för då vet jag att köttet är klart. Självklart kan man använda kött-termometer om man är osäker!

 

Serveras med klyftpotatis och en god sås, kall som varm! En god sallad eller bulgur fugerar minst lika bra.


Smaklig spis!

Av caisisen - 19 augusti 2011 23:22

... behövs ett rejält åskväder för att rensa luften. Ibland hjälper det inte alls. Ofta finns den där kvava luften kvar trots regn och blixtar. Och huvudvärken... Den vill bara inte ge med sig! Fan oxå! Kanske några timmars sömn hjälper...

  



Dagens glädjespridare är min fina konstiga IKEA-blomma. 2 nya blomstänglar och fler på väg! Cool är den!

     

Over and out!

Av caisisen - 19 augusti 2011 17:19

Smördegsinbakad fläskfilé á lá Wellington

Potatisklyftor och morötter med persilja och vitlök

Kall chilisås

Fetaostsallad


Bilder och recept kommer senare! Nu väntar jag bara på att maten ska bli klar för jag är totalt tom i magen och min cider (Somersby Blackberry) gör mig lite susig i huvudet...


Äntligen helg och alla barnen hemma igen. Nu kan tanten andas ut och njuta av livet.

  Tittuuuuut!


Over and out!

Av caisisen - 19 augusti 2011 05:49

Eller ogräs som när du väl har planterat dem inte blir av med enligt vissa. Fick en påse med knölar som vi stoppade ner i jorden och detta är resultatet!

  ca 3 meter höga, vackra och rika i blomningern. Rötterna ska grävas upp innan första frosten och sparas sen svalt till nästa år. Men man kan äta rötterna under vintern och tillaga dessa som potatis!

  

Blanda ner i potatismos eller skiva tunt i rotfruktsgratång tillsammans med massa annat smått och gott!

  


Regnet har kommit tillbaka...


Nu ska jag simma till jobb! 6 timmar till sen är det helg!


Over and out!

Ovido - Quiz & Flashcards