En ung tants bekännelser

Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

Spareribbs på mitt vis!

Av caisisen - 31 juli 2011 20:27

För att få de saftigaste och smarrigaste spareribbsen så ska man lägga ner lite tid på att tillaga dem. Jag förkokar alltid mina minst 1 timme, helst ännu längre!

 


Du behöver till 4 personer:

Ca 1,5 kg färska spareribbs, nystyckade och gärna med hela flanken. De små barnen äter gärna de minsta benen och lämnar de stora till oss vuxna!

1 dl soya

2 lagerblad

5 svartpepparkorn


Glaze till grillningen, gärna hickory eller sweet chili. Man kan även göra egen glaze fast jag brukar använda färdig.


Ta en stor skinkgryta och dela ribbsidan i mindre bitar så de går i grytan. Fyll upp med kokande vatten så det täcker köttet och fyll sedan i soya, lagerblad och pepparkornen. Låt detta koka på medelvärme tills köttet nästan lossnar (1 till 1,5 timme) och förbered under tiden sallad, glaze, dipsås eller vad ni vill äta till. Eller ta en drink och njut av lugnet en stund!


När köttet är klart så lägg det på en plåt med bakplåtspapper (glaze är sockrigt och bränner fast om man inte använder bakplåtspapper). Pensla på generöst med glaze på båda sidorna. Grilla på hög värme i ugen eller på grillen ute. Vänd var 5:e minut och pensla gärna på mer glaze så det blir lite lagom kladdigt! När ytan är fin och magen knorrar så ta ut, skär upp och servera.


Vi serverade med en stor sallad med fetaost och oliver, kantarellbulgur och en sweetchilidip men man kan variera i oändlighet! Fördelen med spareribbs är att arbetsinsatsen är tämligen liten då de sköter sig ganksa bra själva och man behöver inte tänka på att de ska "grillas klart" för köttet är redan genomkokt när man tar upp det ur grytan. Soyan marinerar och mörar köttet samtidigt som man kokar det och glazen ger ribbsen den smak man själv väljer.


Smaklig spis!


 
 
kicki

kicki

31 juli 2011 20:55

grillade grisrevben är dreggelmums!!!!
det blir så mkt smakgnagsmask på!
jag föredrar sött o starkt! MUMS!!

http://kaa.bloggplatsen.se

caisisen

31 juli 2011 21:16

Jamen nu fick du ett nytt recept att testa! Jag tycker tyvärr att de man köper färdig-grillat alltid är för torra och ständigt har samma tråkiga "grillkryddsmak" som allt annat färdig-grillat (kyckling, kotletter mm, mm) så detta testade jag för några år sen och det blev en hit i vårt hem! Sen är det roligt att man kan variera glazen efter smak, ibland "hot" och ibland bara sötsliskig =)

 
Kim

Kim

1 augusti 2011 00:13

Mums!
Ska testas helt klart.
Tur att jag inte är hungrig just nu, risken vore annars hög för kortslutning av tangentbordet =D

dregel dregel...

http://varmt.bloggplatsen.se

caisisen

1 augusti 2011 05:20

Hihi testa på! Du kommer inte bli besviken ;-)

 
Sarah

Sarah

1 augusti 2011 11:31

Vad gott det såg ut :)

http://chanellie.bloggplatsen.se

 
kicki

kicki

2 augusti 2011 14:51

nääää jaaa färdigkryddat går bort! man ska mecka själv!

http://kaa.bloggplatsen.se

caisisen

2 augusti 2011 21:30

*tummen upp*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av caisisen - 28 januari 2013 09:19


Jag tror att alla föräldrar känner igen sig när jag skriver om detta ämne. Bästa bortförklaringen i min viktresa hittills har varit just att jag inte hinner. Mat ska lagas, barn ska iväg, det måste städas, föräldramöte, jobbet, djuren, osv, osv. För ...

Av caisisen - 20 januari 2013 18:01

...är inte alltid min grej. Jodå! Jag var supertaggad efter nästan en veckas väntan på halsont och TID till nytt träningspass. Så idag tog jag dottern med mig och knallade bort till gymmet, bara för att inse att vi inte kom in. Det krävs "tags" som m...

Av caisisen - 19 januari 2013 12:09


  Arkivbild sept -11   Nöjd med resultatet! Har bestämt mig för 14-dagarsvägning och -2,4 kg på nästan 2 veckor är helt ok. Har bara "hunnit med" en riktig träning men vi kör igång på riktigt nästa vecka. Veckan som har varit började med styrke...

Av caisisen - 16 januari 2013 14:52

Julklappsdax! Sitter i bilen på väg mot Ystad Saltsjöbad. Utan barn. Utan måsten. Med min älskade make. Ett dygn av sinnesro och lugn. Puss på er! OVER AND OUT!...

Av caisisen - 15 januari 2013 06:59

...no gain! Träningsvärken börjar komma krypande. Jag har saknat träningsvärk insåg jag nu. Någonstans inom mig så finns det en liten sadist :-) Sovit skit i natt. Å så snö-massa snö? Varför? Längtar till våren men just nu räknas varje dag för ...

Presentation


Kvinna, mamma, fru, vän, lagerarbetare, syster, dotter och massa andra saker som hade tagit plats här

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Bloggpris!

  Detta fina pris fick jag av Kicki!

Sökrutan


Ovido - Quiz & Flashcards